Drömmen om den stora vinsten

Vem drömmmer inte om ekonomiskt oberoende?
Studenten vann 3,4 miljoner och man kan ju bara gratulera! Tänk om jag hade vunnit när jag pluggade... Då hade jag till exempel inte haft det där förskräckliga CSN-lånet, kanske inte behövt låna i närheten av vad jag lånat till lägenheten, bott större, varit mer berest...

Men är pengar allt?
Så klart inte, men det är väl som uttrycket säger: jag gråter hellre i en centralt belägen trea med balkong och annan lyx än i en etta utan lyx... Naturligtvis är det att dra allt till sin spets men jag skulle ändå vilja säga att det stämmer.

Drömmer jag då om den stora vinsten?
Självklart! Försöker jag jobba mot målet? Nix! Jag spelar inte, köper inga lotter, ger mig inte in i tävlingar av olika slag... Jag går alltså och hoppas på underverk.

Jag inser att jag går och hoppas på underverk inom fler områden utan att göra det minsta åt saken. Är det rättvist mot mig själv? Nej! Men det är ganska safe. Då kan jag går runt och sura över "att det aldrig händer mig" men fortfarande ha heder och hjärta intakt. Briljant sätt att leva sitt liv!

Oddsen för toppvinst inom flera områden är alltså skyhöga! Dags att köpa lotter och ändra livsstil för att sänka dessa odds!? Hoppsan vad djupt det blev så här på en söndagkväll i dimman av febernedsättande medicin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0