26/10 - 3/11

Klockan 04.15 gick jag till bussen som skulle ta mig till centralen. Därifrån tog jag Arlanda Express och mötte mamma och lillasyster vid Terminal 5. Vi checkade in och passerade alla kontroller för att sedan sätta oss och äta frukost. Det var den första av många goda frukostar. 

                                            

Flyget var aningen försenat men så småningom kom vi fram till Teneriffa och värmen som slog emot oss när vi klev av planet. Vi skulle till Puerto de la cruz som ligger på norra delen av ön och därför åkte vi drygt en timme med minibuss. Väl framme gjorde vi oss hemmastadda på hotellet. Vi hade balkong mot havet och poolområdet.

     

Allt var toppen och vi solade, badade, åt och drack. Eftersom Teneriffa är en vulkanö så är stränderna ofta fyllda med vassa lavastenar. Det gör badandet svårt och därför har det anlagts ett område med saltvattenpooler. Vi spenderade några dagar där... I bakgrunden ser man vulkanen Teide. Det fanns också en relativt "nytillverkad" strand där sanden var alldeles svart.

      

Sol och bad var de strålande bra på, detsamma gäller drinkar. Vi drack många spännande, välpyntade, färgglada, goda, stora drinkar. Vad de inte lyckade med var att skaffa fram sugrör som inte gjorde att man fick en 5-års-kalas-känsla. Första bilden är Sangria. Ska jag berätta hur det kom till? Jo, förut (någon gång) gjorde man Sangria av rödvinsslattar som man inte hällde bort utan hällde samman. I detta tillsatte man lite frukt, socker och sodavatten för att det inte smaka så illa... Iiich! Nu tillsaätter man också lite likör för smakens skull. Uppenbarligen blev det ju rätt bra trots allt.

        

En av dagarna åkte vi till en djurpark. Vi såg många exotiska och intressanta djur och växter.

   

Vad som dock var en besvikelse var kaffet! Det fanns bara ett enda ställe som severade hyggligt kaffe och det var i frukosten på hotellet. I övrigt var det under all kritik. Jag försökte på alla sätt och vis att få en vanlig kopp kaffe med mjölk i men det var svårare än man kunde tro! När jag försökte förklara hur jag ville ha mitt kaffe rynkade de antingen på ögonbrynen och gjorde precis tvärt om eller så struntade de fullständigt i vad jag sa och gjorde som de ville. Tillslut kom vi på att jag kunde försöka be om kaffe med kaffegrädde och då började det smaka någorlunda. Sista dagen hörde jag att en spanjor sa "white coffe" och då kom något som såg ut som vårt vanliga kaffe.

      

Det är bilden med röd servett som är hotellkaffet. Nu vet jag inte om det var avsaknaden av kaffe som gjorde att jag upplevde det som om detta kaffe är det godaste jag någonsin druckit, tillsammans med kaffet från 7Eleven så klart.

     

Älskade mamma och lillasyster! Vad härligt vi har haft det!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0