I renoveringstankar

Har man inget projekt får man skaffa sig ett!

Dagarna rullar på och jag har haft tid att fundera på hur jag skulle kunna förbättra läggan. Funderingarna slutade här om dagen i lite inköp av inredningsprylar. En duk, ett fat, en skål och två ljushållare.

Nu börjas det igen...
Under mina fem år i min allra första lägenhet på Hamngatan i Piteå samlade jag på mig allsköns prylar; mängder av ljus, ljusstakar, prydnadsgrejer och...you name it...! Efter de åren har jag flyttat med jämna mellanrum (aldrig bott längre än 1,5 år på samma ställe förrän nu) och vid varje flytt har jag rensat brutalt. Sist tog jag bara med mig sängen, köksredskapen och kanske några böcker och sådant skrot men inga riktiga "prydnadsgrejer". Med tiden har jag blivit allergisk mot krafs men nu verkar det som om hamstertakterna är på väg tillbaka.

Jag har nu bott här i strax över två år och känner att det är dags för en förändring. Tidigare när jag känt samma känsla har jag flyttat men nu väljer jag att göra om lite här hemma i stället. Så det är nu vi kommer till mitt nya projekt.

Jag vill renovera badrummet!

Det jag önskar är att plocka bort badkaret och bara ha dusch. Tänk vad mycket plats jag skulle få och hur ofta badar man egentligen? Jag ser framför mig ytor där jag kan ha ett skåp och kanske någon hylla... Ahh, förvaring! Igår var jag på ett byggvaruhus och spanade - guud så mycket snyggt det finns!

Pappa, min allvetande bygg- och renoveringsguru, fick frågan om han trodde att det skulle bli invecklat att göra om lite. Han trodde att det skulle gå bra. Någonstans kanske jag hade tänkt att han skulle kunna komma ner senare i höst och hjälpa mig men han pratade mest om att jag skulle "leja någon att göra det åt mig". Hrm!? Därför är jag bara på planeringsstadiet ännu...

Men då fick jag en annan idé som skulle kunna duga så länge! Om jag byter ut handdukarna och duschdraperiet och köper sådan där kakeldekor att klistra upp på den befintliga bården kan man få känslan av lite nytt i alla fall. Jag ska försöka illustrera med en bild. Döm mig inte efter min konstnärliga talang (eller avsaknad av konstnärlig talang).

                     Blå kakelrand blir ny färg, kanske typ grå/silver
       
        Här skulle ett skåp kunna stå                                 Nytt draperi

Och när badkaret är borta skulle jag vilja ha nytt golv eller i alla fall ny färg... Just nu är det samma färg som kakelbården, alltså oinspirerande babyblå!. 

Första bästa icke-soliga dag ska jag ut och shoppa badrumsprylar! Yay!

Kommentarer
Postat av: caroline

Jag tycker att din idé att renovera toaletten låter mycket skoj. När du ändå är i farten kan du få komma med idéer hur man kan förbättra min toalett i min lägga. OBS! Jag varnar dig... Det behövs en totalrenovering där... plut med läpp

2009-07-18 @ 01:20:47
URL: http://xelasticax.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0