ASS-L

Vilken fantastiskt katastrofal start!

Jag gick hemifrån i god tid och hade planerat att göra massor innan lektionerna skulle dra igång. När jag kom ner på tunnelbaneperrongen stod tåget inne och jag jublade inombords över jag hann med det tidigare tåget. Jag gick bakåt, hittade en plats, satte mig ner och började snart ana ugglor i mossen.

Dörrarna var fortfarande öppna... Varför stängde han inte dörrarna?

Men alla andra satt lugnt och gjorde inte mycket väsen av sig. Så jag satt kvar jag med. Efter några minuter sade föraren att det var signalfel mellan Hötorget och Medis. Tur, tänkte jag, det är ju inte i min färdväg. Efter ytterligare några minuter stängde han dörrarna och sade att vi fick åka till St Eriksplan. Jihoo, vi var på väg och 10 minuter hit eller dig gör ingen skillnad eftersom jag åkte i så god tid. Jojo...

Tunnelbanetåget körde i krypfart och väl framme vid St Eriksplan sade föraren att vi måste stå i 10 minuter där också. Jaja, 10 minuter till är helt ok. Ingen fara ännu... Vi fick åka efter bara några minuter.

Nu kom problemet! Vi stannade i tunneln innan vi var framme vid Odenplan och där stod vi! De testade att starta om signalsystemet så alla tåg stod stilla på gröna linjen. Klockan tickade och nu började jag svettas lite. Snart var det 100% säkert att jag inte skulle hinna till jobbet i tid. 20 ungar som skulle stå och vänta på mig... Det är ju inte så att man kommer sent utan att det märks.

Jag började ringa runt. Tillslut fick jag tag i en på jobbet som skulle hjälpa mig med klassen som skulle stå och vänta kl 08.00. Själv satt jag alltså fortfarande i en tunnel. Att jag hade täckning på mobilen var ju positivt.

När vi äntligen kom fram till Odenplan sa de att det skulle bli ett långvarigt stopp där. Och just då kom tåget som gick åt andra hållet. Då fick jag för mig att jag skulle åka tillbaka till Fridhemsplan och ta blå linje till centralen och byta där. Sagt och gjort...

Tror ni inte att tåghelvetet stannade i tunneln igen!? What!?!?!? Nu försökte de återigen starta om systemet. Suck, pust, svett, ångest, panik och fu*k, fu*k! Men vad skulle jag göra? Det var bara att snällt sitta och vänta.

Tillslut kom vi vidare och efter många om och men hamnade jag på Slussen. Resan hade bara tagit en timme, den som vanligtvis brukar ta 12 minuter. Jaja, nu var jag på Slussen och skulle sätta mig på bussen. Snart framme alltså!

Hör och häpna! Bussen kom inte! Vi fick vänta ytterligare en kvart innan nästa behagade komma. Jag misstänkte konspiration och att allt och alla var emot mig!

Jag kom så småningom fram till jobbet, ångade in på lektionen och damp ner i stolen vid katedern. Gissa hur resten av dagen varit...

Dagens positiva: Hrm! Inte mycket idag alltså... (Min 35-minutersresa till jobbet tog allt som allt en och en halv timme.) Eller, kanske mitt nya smeknamn på SL: Ass-L


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0